Andrzej Karałow: "Tytuł albumu (i zarazem tytułowego utworu, dedykowanego nam przez kompozytorkę), „After all”, można rozumieć jako „po wszystkim”, również w kontekście pytania o to, jak obecnie można rozumieć zwroty i gesty w kompozycjach muzycznych: czy są aktualne, czy zauważamy je w otaczającym nas świecie, czy stosowane dziś zabiegi techniczne i ekspresyjne przeniosą słuchacza w nową przestrzeń artystyczną i skonfrontują go z nowymi doświadczeniami, czy dźwięk wciąż może być źródłem nowych przeżyć i odkrywanych wartości, i, wreszcie, czy twórca może nadal na tych wartościach bazować.
Ale „After all” ma także drugie znaczenie – „mimo wszystko”, „tak czy inaczej”. Niezależnie więc od odpowiedzi na wyżej postawione pytania, idziemy i poszukujemy dalej. My, czyli wykonawcy, kompozytorzy, interpretatorzy, słuchacze, widzowie i pozostali odbiorcy.
Obecność niektórych pozycji na płycie z muzyką na saksofon i fortepian może wydawać się przewidywalna, jednak zestawienie tych akurat utworów tworzy swoistą ekspozycję tego, jak spojrzenie współczesnego kompozytora łączy się lub konfrontuje z muzyką minionej epoki. „After all” jest naszym osobistym spojrzeniem na interpretacje i same kompozycje XX i XXI wieku. Począwszy od wykorzystania muzyki napisanej na początku XX wieku, przede wszystkim transkrybowanej na nasze potrzeby (Paul Hindemith i Karol Szymanowski), przez klasyczną już, wirtuozowską Sonatę Albrighta, kończąc na zaangażowaniu młodych kompozytorów (Żaneta Rydzewska, czy kompozycja pianisty), chcemy ukazać perspektywę postrzegania muzycznych światów przez twórców na przestrzeni prawie stu lat (w momencie wydania płyty)".
Trailer płyty: https://youtu.be/6AncllABR8o
„After all” jest debiutanckim albumem muzyków, którzy na co dzień zajmują się działalnością solową, kameralną, orkiestrową, czy eksperymentalną. Andrzej Karałow i Pablo Sanchez-Escariche Gasch koncertują w duecie od 2016 roku, wykonując klasykę, jak również muzykę współczesną – również dedykowaną dla duetu (poza utworem znajdującym się na płycie wykonywali utwory napisane i dedykowane przez australijskich kompozytorów: Kirsten Milenko i Harry'ego Sdrauliga).
Andrzej Karałow
Kompozytor, pianista. Od roku 2016 wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz realizuje studia doktoranckie z kompozycji pod kierunkiem prof. Aleksandra Kościowa.
W 2016 roku ukończył studia magisterskie z wyróżnieniem w klasie prof. Stanisława Moryto roku oraz w 2015 roku, również z wyróżnieniem, studia magisterskie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2017 otrzymał wyróżnienie Magna Cum Laude macierzystej uczelni.
Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych: w Paryżu, Atenach, Warszawie, Toruniu.
Jest też laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich, między innymi w Katowicach, Warszawie, Poznaniu, Miskolcu (Węgry). W marcu 2018 roku wydał swoją pierwszą autorską płytę „Wir” z elektroakustycznymi improwizacjami free nagraną w duecie z Jerzym Przeździeckim. Jego utwory i interpretacje wydane zostały na kilkunastu albumach przez takie wytwórnie jak Ablaze Records (Australia-USA), DUX, Requiem Records. W roku 2018/19 został objęty mentorskim programem London Philharmonic Orchestra Young Composers Programme, w trakcie którego będzie pracował nad kompozycją dla LPO oraz uczestników programu, której prawykonanie nastąpi w Southbank Centre w Londynie.
Jego utwory wykonywane są w kraju i za granicą na koncertach oraz festiwalach w USA, Kanadzie, Anglii, Hiszpanii, Niemczech, Rosji, Francji, Estonii, w Australii, we Włoszech i na Węgrzech.
Jako pianista-solista koncertuje w prestiżowych salach w kraju i za granicą oraz występuje z towarzyszeniem renomowanych orkiestr symfonicznych, takich jak Sinfonia Varsovia, czy Orkiestra Filharmonii Narodowej, pod dyrekcją między innymi Ewy Strusińskiej, czy Jakuba Chrenowicza.
Swoje umiejętności interpretacyjne kształcił na mistrzowskich kursach pianistycznych między innymi w Oxfordzie, Bergen, Imoli, Lipsku, Dusznikach-Zdroju pod kierunkiem takich profesorów, jak M. Vosskresensky, B. Petrushansky, A. Vardi, G. Graffman, P. Gililov.
Warsztat kompozytorski rozwijał na takich kursach i festiwalach jak: LABO Montreal Contemporary Music Lab, VIPA Festival w Walencji, Synthetis w Radziejowicach, Impuls Festival w Grazu, Letnia Akademia Muzyczna w Nicei oraz w Warszawie podczas klas mistrzowskich pod kierunkiem takich kompozytorów, jak: B. Furrer, Z. Krauze, S. Gervasoni, D. Ammann, P. Patterson, Chen Yi.
Andrzej Karałow jest stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Stowarzyszenia Pro Polonia (dwukrotnie) oraz Rektora UMFC. W 2014 roku otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a 2015 roku otrzymał stypendium „Młoda Polska”.
Od 2013 roku jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a w roku 2015 został współzałożycielem fundacji Ensemblage promującej najnowszą muzykę oraz wykonawców.
Pablo Sánchez-Escariche Gasch
Urodzony w Sewilii (Hiszpania). Jest absolwentem tamtejszego Conservatorio Superior de Música Manuel Castillo w klasie saksofonu Alfonso Padilli. Następnie swoje umiejętności doskonalił pod kierunkiem Vicenta Davida w konserwatorium w Wersalu. Zdobył tytuł magistra w klasie saksofonu dra hab. Pawła Gusnara, prof. UMFC. Obecnie jest asystentem dra Pawła Gusnara w tejże klasie saksofonu.
Jest laureatem wielu konkursów. Zdobył m.in. III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Saksofonowym im. Adolphe’a Sax’a w L’Haÿ-les-Roses (Francja). II lokatę w Konkursie organizowanym w ramach Ogólnopolskiego Festiwalu Saksofonowego New Art Sax we Wrocławiu, I nagrodę w Konkursie Muzyki XX I XXI Wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach oraz I miejsce w 3. Międzynarodowym Konkursie Saksofonowym SaxFest w Łodzi.
Artysta wykonuje zarówno muzykę klasyczną, jak i współczesną. Występuje podczas licznych festiwali w Europie (Hiszpania, Francja, Holandia, Polska). Współpracował z najlepszymi polskimi orkiestrami: Orkiestra Polskiego Radia, Sinfonia Varsovia. W czerwcu 2016 r. wystąpił jako solista z Orkiestrą Filharmonii Narodowej podczas koncertu dyplomatów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W październiku 2017 roku wystąpi jako solista z Orquesta Sinfónica de Navarra w Hiszpanii, na specjalne zaproszenie dyrektora orkiestry Antoniego Wita.
Obecnie współpracuje z pianistą Andrzejem Karałowem, z którym nagrał płytę z repertuarem muzyki XX i XXI wieku. Na albumie znajdą się utwory Paula Hindemitha, Karola Szymanowskiego czy Williama Albrighta a także kompozycje najnowsze: „Geometria Nocy” (2014) Andrzeja Karałowa czy napisanego specjalnie dla duetu utworu „after all” (2017) przez Żanetę Rydzewską.
Poza działalnością artystyczną i akademicką, regularnie prowadzi warsztaty podczas kursów mistrzowskich w Polsce, Czechach i Hiszpanii.